Informujemy, że na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399) przeprowadzone będą kontrole przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy w zakresie posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Nieruchomości niezamieszkałe
Do nieruchomości niezamieszkałych, w których wytwarzane są odpady komunalne zalicza się np.
- budynki użyteczności publicznej,
- placówki oświatowe,
- lokale handlowe, gastronomiczne,
- zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne,
- targowiska, cmentarze itp.
Właściciele powyższych nieruchomości, którzy pozbywają się odpadów komunalnych i którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, zobowiązani są do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady, wpisanym do rejestru działalności regulowanej (wykaz podmiotów dostępny jest na BIPie Urzędu Gminy w Celestynowie ( http://bip.celestynow.pl/public/?id=160186 )
Wywóz odpadów komunalnych
W sytuacji, gdy nieruchomość składa się z dwóch części, tj. przeznaczoną na cele mieszkalne oraz działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych wytworzonych w związku z prowadzona działalnością gospodarczą.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje najemcę, chyba że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Ponadto przypominamy, że zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 w/w ustawy tj. z podziałem na frakcje: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady.
Ewidencja umów
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zostaną pisemnie zobowiązani do udokumentowania posiadania umów na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcom nie posiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).
W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej oraz gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie ma wydzielonego odrębnego pomieszczenia na jej prowadzenie, jego usługi opierają się na usługach intelektualnych (np. doradztwo prawne, usługi terapeutyczne, grafika komputerowa), bądź prowadzi je poza miejscem zamieszkania (np. usługi transportowe lub budowlane itp.), należy dostarczyć oświadczenie o rodzaju pełnionych usług z zapisem, że w związku z charakterem prowadzonej działalności nie powstają odpady komunalne, brak jest wydzielonego pomieszczenia na prowadzenie działalności, bądź usługi prowadzone są poza miejscem zamieszkania.
Pozwoli to na zweryfikowanie przypadków, w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.